Voeding

Iedereen moet dagelijks een aantal keren eten en de uitgaven voor voeding is al snel 100 euro of meer per persoon of per maand.
Hier valt op te besparen door heel bewust in te kopen. Zoek uit welke voordelige winkels je in de buurt hebt, door de prijzen te vergelijken. Koop bij verschillende winkels, zodat je bij elk van die winkels gebruik kunt maken van de voordelige aanbiedingen. Bedenk dat het mogelijk is om voor ongeveer een halve euro per persoon een eenvoudige warme maaltijd te bereiden. Verzamel een aantal goedkope recepten. Bijvoorbeeld: pannenkoeken, twee hartige met ontbijtspek of kaas, de rest met appel en suiker, of een soepmaaltijd, waarin restjes aardappelen en groenten van de vorige dag zijn verwerkt, of bonensoep met gebakken kaasboterhammen, of stamppot van rauwe andijvie met spekjes.

Word een expert in restverwerking

Van oud brood maak je paneermeel door het eerst goed te drogen (in de zon op de vensterbank, of in de oven) en dan te malen of te raspen. Te gebruiken in gehaktballen, op ovenschotels en in de spinazie. Oud brood kun je ook goed roosteren of verwerken tot pizza’s, wentelteefjes en broodpudding. Andere restjes kunnen in de soep, saus of omelet.

Eet meer rauw

Van groenten heb je veel minder nodig als ze rauw in een salade verwerkt zijn, dan als ze gekookt zijn. Eet eens spinazie- of posteleinsalade, geraspte rode biet, kool of winterwortel. Voor een klein bedrag per persoon eet je groente.

Koop in het groot en grotere verpakkingen

Koop direct een flinke hoeveelheid van iets dat goed bewaard kan worden en op dat moment voordelig is. Een pond koffie is voordeliger dan 2 pakken van 250 gram, 5 kilo rijst is goedkoper dan 5 keer een kilo.

Koop zo weinig mogelijk ‘gemaksvoedsel’

Dat is altijd duurder, op zijn minst 2 keer en soms wel 10 keer. Boerenkool met worst bij de slager is zo’n voorbeeld, of voorgebakken pannenkoeken. Toch is niet alles wat vers is goedkoper. Verse doperwtjes en kapucijners zijn echter duurder dan blikken.

Koop eens in Turkse of Chinese winkels

Bepaalde artikelen zijn in deze winkels heel goedkoop. Turks brood, olijven en feta zijn bovendien heel erg lekker, omdat ze steeds vers worden aangevoerd. In Chinese winkels koop je taugé, tahu, ketjap, bami en dergelijke stukken goedkoper dan bij de supermarkt of groenteboer.

Koop op de markt

Op de markt was je gulden een daalder waard en je euro anderhalf keer zoveel. Je moet wel goed opletten en ook prijzen en artikelen vergelijken met aanbiedingen van andere kraampjes. Koop eens tegen sluitingstijd, dan wordt alles opgeruimd.

Eet gratis groenten en fruit uit de natuur

Ga naar de bibliotheek of verzamel informatie via internet en ontdek hoeveel er in de natuur te vinden is.
Brandnetelstamppot en brandnetelsoep zijn lekker. Bramen, bosbessen en vlierbessen verwerk je in je toetje of je maakt er jam van. Verschillende soorten paddenstoelen en wilde kastanjes zijn eetbaar. Zie het als een uitdaging tijdens je vakantie of dagje uit zoveel mogelijk te vinden dat voor consumptie geschikt is. Het is leuk om dit met iemand anders te doen en alles naderhand te bereiden en op te eten.

Maak zelf je lunchpakket en gebruik een thermosfles

Met een trommel of plastic doos houd je je zelfgemaakte lunch smakelijk. Beter dan zo’n geplet zakje dat je tussen je papieren uit je tas moet vissen. Voor reisjes en uitstapjes zorg je ervoor altijd wat fruit, iets lekkers en een thermosfles met thee en koffie bij je te hebben.

Eet aardappelen in de schil

Per week scheelt dat je zeker een aardappelmaaltijd. Borstel de aardappelen schoon en kook ze. Eventueel kun je de schil op je bord verwijderen, maar tot ver in het jaar kun je de schil gewoon opeten. Bij geraspte aardappelen, die je snel met wat olie tot aardappelkoekjes bakt, proef je de schil helemaal niet. Scheelt bovendien het werk van schillen.

Bespaar energie tijdens het koken

Gebruik een pressurecooker, zet pannen boven op elkaar om ze warm te houden of na te laten garen en werk zoveel mogelijk met een hooikist. Doe altijd deksels op de pan en gebruik niet te veel water, dat komt ook de smaak ten goede. Zet niet elke keer te veel water op voor de koffie en thee, maar gebruik een maatbeker. Laat peulvruchten, rijst en andere granen van tevoren weken. Dat scheelt kooktijd.

Maak zelf snacks

Koop geen dure chips, zoutjes of nootjes, maar bak tijdens het koken eens een paar porties kroepoek. Berg het op in een goed afsluitbare trommel. Een groot pak kroepoek om zelf te bakken koop je voordelig in de Chinese winkel. Koop pelpinda’s in plaats van kant-en-klaar nootjes. Maak eens een beschuitje of wat toastjes met kaas.

Minder vlees

Vervang vlees regelmatig door iets anders. Met een eitje, wat geraspte kaas, kruiden, een lekker sausje mis je het vlees helemaal niet. Bekende vleesvervangers zijn tofu en tempehproducten. Bak ook eens verse wijting. Los het jusprobleem op met gebakken uitjes, jusblokjes of juspoeder.

Koop geen frisdranken

Betaal niet langer enorme prijzen voor water, suiker en wat bubbeltjes. Kinderen worden er dik van. Zorg dat er altijd een fles leidingwater in de koelkast staat. Drink dat zo of maak met siroop limonade. Maak je eigen ijsthee of ijskoffie van restjes thee en koffie, of zet ’s ochtends wat extra. Ze het in de koelkast voor ’s avonds.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>